De beste (on)gepelde garnalen, iedere dag opnieuw: Van Belzen uit Arnemuiden
Om dagelijks verse Noordzee garnalen van topkwaliteit te kunnen leveren, heeft Van Belzen een efficiënt en doelmatig vangst-, sorteer-, verpakkings- en transportproces opgezet.
Onze garnalenvissers weten wat wij verwachten: de beste kwaliteit
Wij kopen ‘onze’ garnalen in bij vaste schippers via de afslagen van Den Oever, Zoutkamp, Lauwersoog en Harlingen. In totaal vissen er op de Noordzee zo’n 400 schepen op garnalen. Een klein en streng geselecteerd deel van die vloot vaart en vist voor Van Belzen onder contract. Een ander deel komt via ons bedrijf Poseidon in Havneby in Denemarken. Voor dit bedrijf vist een vaste vloot met gemiddeld ruim 10 schepen. Ook zijn er nog enkele Zeeuwse schepen die voor Van Belzen vissen.
Onze inkopers zijn zeer ervaren in de garnaleninkoop (enkele meer dan 35 jaar) en kopen in op kwaliteit, in plaats van op volume. Dat is ook hun opdracht: zij kennen de schepen en weten exact welke schippers instaan voor een goede behandeling van het product. Wij verkeren in de prettige positie dat we kunnen kiezen voor het leveren van topkwaliteit. De echt grote spelers in onze branche zetten, in onze ogen, meer in op het leveren van kwantiteit.
Voor onze schepen in Denemarken hebben we een kwaliteits- en bonussysteem opgezet op basis van punten: hoe meer punten een lading krijgt, hoe beter de schipper verdient. Dit resulteert voor alle partijen in het gewenste resultaat. Ook op de afslag in Harlingen hebben wij medewerkers die ervoor zorgen dat wij onze kwaliteit kunnen waarborgen. Wij bieden goede schippers goede prijzen en selecteren ook daar op kwaliteit. Zo zijn wij altijd zeker van aanvoer van de beste productkwaliteit.
De gevangen garnalen worden direct na de vangst aan boord van de schepen gekookt. Dit proces vindt plaats via moderne en geavanceerde apparatuur. Na het koken worden de garnalen gekoeld opgeslagen.
Aanvoer naar Arnemuiden, afvoer naar Marokko
Nagenoeg alle garnalen uit Denemarken, Harlingen, Lauwersoog en Colijnsplaat worden bij Van Belzen in Arnemuiden verwerkt. Een groot deel wordt klaargemaakt voor transport naar onze pellerij in Marokko, een deel wordt ongepeld verkocht en een deel wordt ingevroren voor de periodes dat er wel vraag is maar weinig of geen aanbod.
De ongepelde garnalen gaan met vrachtwagens op gekoeld transport naar Marokko. In Marokko hebben wij een pellerij waar 700 mensen handmatig en exclusief voor Van Belzen pellen. De reis met de vrachtwagen duurt 3 tot 4 dagen. Het pellen van een vrachtwagenlading Noordzee garnalen duurt 2 tot 3 dagen. Dit betekent dat het maximaal een week duurt voordat alle garnalen geconserveerd zijn. De reeds gekookte garnalen worden voortdurend gekoeld en worden in Marokko voorverpakt voor transport naar Nederland.
Sorteren, verpakken en distribueren
Terug in Arnemuiden worden de garnalen weer uitgepakt, gesorteerd en verpakt in diverse soorten verpakkingen voor de industrie, groothandel en retail. Het grootste deel van de ongepelde garnalen wordt gekocht door de industrie en een deel wordt verkocht naar België en Frankrijk. In deze landen kiest ook de consument nog voor ongepelde garnalen maar dit loopt terug. De consument kiest in toenemende mate voor gemak en Van Belzen gaat in deze beweging mee. Naaast de verpakkingen voor de industrie zijn er de groothandelsverpakkingen en consumentenverpakkingen waarbij het nagenoeg uitsluitend om gepelde Noordzee garnalen gaat. In de meeste gevallen kunnen we de garnalen leveren op de dag dat ze besteld zijn.
Seizoenen
Het hoogseizoen voor garnalen loopt van begin augustus tot en met december. In de maanden januari, februari en een deel van maart lopen de vangsten terug en gaan de schepen in onderhoud. Vanaf april tot en met juni lopen de vangsten weer op en in de maand juli zijn veel schepen weer uit de vaart voor onderhoud en vakantie.
Garnalen in soorten maten
De Noordzee garnalen, ook wel crevettes genoemd zijn verkrijgbaar in drie maatvoeringen:
- Tres grosses (of nummer 1)
- Grosses (of nummer 2)
- Moyennes (of nummer 3)